neděle 13. listopadu 2011

Tvrdé bonbony a marcipánová cukrlata


 Tak už se to blíží :) V obchodech už je snad všude vánoční výzdoba i vánoční sortiment a Vánoce začínají pronikat už i do časopisů. Všude se objevují tipy na skvělé dárky pro vaše nejbližší, které většinou vypadají asi takhle - kožich od Diora pro maminku za 60 tisíc, počítač pro tatínka za 50 tisíc atd. Ale objeví se tam i zajímavé tipy a to včetně tipů na jedlé dárky. No a právě ty jsem objevila v časopisu "gurmet" a nejvíce mě tam zaujaly tyhle bonbony.
 Jedlým dárkům už jsem tu pár příspěvků věnovala a hodlám jich ještě pár přidat. Se všemi, které sem přidávám mám osobní zkušenost, už jsem je vyráběla, tyhle cukrlata jsou ovšem vyjímkou, jelikož jsem je objevila před pár dny a hodlám je zkoušet až na Vánoce. Ale recept jsem sem dát musela, protože mě tenhle nápad úplně nadchl! Udělat pod stromeček vlastnoruční bonbony! No to je přímo úžasné! Takže pokud bude potřeba, recept upravím, nebo přidám nějaké tipy až po Vánocích. A taky přidám svoje fotky, tahle je půjčená z internetu.
_______________________________________________________________________________

Marcipánová cukrlata

Množství - cca 30 bonbonů
Speciální potřeby - brandy nebo armagnac

Ingredience:
  • 150g mletých mandlí
  • 55g cukru krupice
  • 55g moučkového cukru + trocha na podsypání
  • 1 žloutek
  • 1 lžíce jemně nastrouhané pomerančové kůry
  • 2-3 lžíce brandy nebo armagnacu
  • červené potravinářské barivo
Postup:

 Do mixéru nasypte mandle, cukry, žloutek, pomerančovou kůru a brandy. Mixujte tak dlouho, až vznikne pasta. Bude-li se vám směs zdát příliš suchá, přilijte trochu brandy.
 Marcipán z mixéru vyklopte a rozdělte na poloviny. Do jedné půlky zapracujte rukou trošku červeného potravinářského barviva a hněťte tak dlouho, až se celá obarví. Pak každou polovinu zabalte do fólie a vložte na 10 minut do mrazáku.
 Červený a bílý marcipán vyndejte z mrazáku a vyválejte z nich červenou a bílou tenkou placku. Pokud se při manipulaci marcipán lepí, posypte pracovní plochu moučkovým cukrem. Placky položte na sebe a srolujte do ruličky. Dvoubarevnou ruličku nakrájejte na kolečka. Vzniklé bonbony uložte nejprve do ledničky a potom zabalte do celofánového sáčku (?? tuhle část jsem trochu nepochopila :D). Uchovejte v chladu.

Tipy na závěr:
- zatoužíte-li po jiných tvarech, vyzkoušejte například kuličky. Vkládejte je do malých papírových košíčků a narovnejte do krabičky. Vznikne tak působivá bonboniera.
- po vyzkoušení mi došlo, že je to prostě jen barevný marcipán. A protože to by asi tak zajímavý dárek nebyl, udělala jsem z toho kuličky, rozehřála ve vodní lázni tabulku mléčné čokolády, kluičky v ní namáčela a obalila je v kokosu. Hned to vypadá mnohem líp a myslím, že to bude i daleko líp chutnat :)
_______________________________________________________________________________

Tvrdé bonbony

Množství - cca 30 bonbonů
Speciální ingredience - kukuřičný sirup, pomerančová (nebo jiná) esence

Ingredience:
  • 1 a 1/4 hrnku cukru krupice
  • 1/2 hrnku kukuřičného sirupu
  • 1 lžička pomerančové nebo jiné esence
  • 1/2 lžičky potravinářského barviva (nemusí být)
  • olej na vymazání papíru
  • 1/4 hrnku moučkového cukru na poprášení
Postup:

 V kastrůlku na plotně smíchejte cukr a kukuřičný sirup s 1/3 hrnku vody. Zahřívejte na středním plameni a míchejte, dokud se cukr nerozpustí. Poté vařte bez míchání alespoň 40 minut. Během vaření směs kontrolujte. Že je cukr dostatečně svařený poznáte tak, že se za vařečkou potáhne dlouhá nit.
 Odstavte bonbonovou směs z plamene a vmíchejte do ní příchuť a barvivo. Na vymaštěný pečící papír nalijte směs a její povrch poprašte moučkovým cukrem.
 Nechte plát v chladu ztvrdnout (nejlépe přes noc) a pak jej rozlámejte na kousky. Ty nasypte do sáčku, kelímku nebo krabičky. Domácí bonbony uchovejte v chladu a obdarované upozorněte, že tyhle bonbony se cucají!

Tipy na závěr:
- nalijte směs do vymazaných kovových formiček na pracny, zapíchněte do hmoty špejle a nechte ztvrdnout - vykouzlíte tak lízátka, která můžete zabalit do celofánu.
- tak ani po dvojnásobné době vaření se mi za vařečkou žádná nit nedělala, tak jsem to prostě nechala, jak to bylo. A do příště (jestli nějaké bude, uvidíme, jak budou chutnat) musím vymyslet nějakou lepší nádobu, kam to vyliju, než je plech...
_______________________________________________________________________________

  No nejsou to skvělé nápady? Takové bonbony totiž nepotěší jen děti, ale podle mě úplně každého. Chce to jen vyzkoušet a já doufám, že tu nebudu jediná, kdo k tomu bude mít odvahu! Tak se do toho na Vánoce pusťte, je to přeci ten nejlepší způsob, jak nejbližším pod stromečkem na chvíli zalepit pusu a užít si pořádnou sváteční pohodu! :)

 Tak a jelikož už mám obě varianty ozkoušené, musím se o to s vámi podělit. Marcipánová cukrlata... to byl prostě obyčejný marcipán. A protože to by asi tak zajímavý dárek nebyl, obalila jsem je v rozpuštěné čokoládě a kokosu a řeknu vám, že je to hned taková dobrota!! Takže to opravdu doporučuju, ještě když na to vezmete mléčnou Lindt... no prostě bez komentáře, dobrota!
 No a pokud jde o ty tvrdé bonbony... Hmota se mi ani po hodině a půl vaření nevyvařila správně, žádná nit se mi za vařečkou netáhla, ale už jsem neměla sílu a vzdala jsem to. Vylila jsem hmotu na plech a dala to na skoro dva dny tuhnout do sklepa. Ani za tuhle dobu to neztuhlo, táhlo se to a strašně se to lepilo, nemohla jsem to dostat z rukou ani z krabičky, kam jsem se snažila naskládat lepivé kuličky, které jsem z té hmoty vymodelovala... Takže tahle věc letěla do koše. Trochu jsem ochutnala a ani to nebylo moc dobré. Nevím teda, jestli je to nějaký špatný recept, nebo jsem něco zmatlala já, ale už to zkoušet ani nebudu.

1 komentář:

  1. Myslím, že tie celofánové sáčky sú určené na darovanie cukríkov. Už som videla Nigelu takto baliť vlastnoručne vyrobené bonbóny do priesvitných celofánových sáčkov, pekne uložiť, previazať stužkou a darček je hotový.
    Skarletka

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...