pondělí 24. října 2011

Pumpkin pie - dýňový koláč



 Venku už je opravdový sychravý podzim a k tomu prostě patří dýně. Nejen proto, že Halloween už je za dveřmi, ale je to prostě typicky podzimní zelenina. Stačí se podívat na ty úžasné barvy!
 My jsme u nás doma Halloween nikdy neslavili a ani mi to není líto, je to přeci jenom typicky americký svátek a co bychom tu s ním asi tak dělali. Ale vždycky mě fascinovaly ty vydlabané dýně, které jsem vídala v různých filmech a seriálech, vyjímečně u nějakého rodinného domku... a vždycky jsem takovou taky chtěla... ale nikdy na to nedošlo :( A tak jsem si tenhle víkend konečně splnila můj dlouholetý dětský sen - vydlabala si strašáka z dýně a ochutnala (a upekla) dýňový koláč!

 S dýní jsem pracovala naprosto poprvé a taky jsem z toho měla trochu strach. Vůbec jsem nevěděla, jaké části dýně jsou konzumovatelné a jaké se běžně používají, navíc dýní je tolik druhů! A tak jsem googlila a googlila, až to ze mě celé spadlo a já si řekla - ale co. Dýni chci vydlabat a udělat si z ní strašáka, tak ji prostě vydlabu a ten vnitřek (i když v jiné konzistenci než recept předpokládal) prostě zpracuju podle receptu. Abych to teda uvedla na pravou míru - podle receptu se má dýně rozkrájet, oloupat, dužina se má nakrájet na kusy a uvařit. Já jsem z dýně odřízla vrchní část (čepičku :)), vytahala semínka a tu slizkou část, co šla volně vytáhnout, tenhle bordel vyházela a vyzbrojila jsem se lžící. A dlabala a dlabala a dlabala, utřela pot z čela, sundala kousky dýně ze zdi a dlabala a dlabala dál :). A nakonec, věřte nebo ne, dodlabala jsem se k tomu, že už nebylo co dlabat. :)


 No abych to shrnula a zbytečně neprodlužovala - ruce jsem měla odřené, snad oranžovější než byla ta dýně (a obarvení neodnesly jenom ruce, nějakou tu chvíli jsem drhla oranžové šmouhy z obličeje :)) a kousíčky dřeně se válely všude okolo. Ale stálo to za to, za ten pocit, že jste se poprali s něčím, co se nechce odtrhnout od něčeho druhého, dřží se to veškerou silou a vy jste nad tím zvítězili... no krásný pocit :D

 Jak už jsem řekla, dýní je mnoho druhů, já jsem použila dýni Hokkaidó (která byla šťastnou náhodou dokonce opravdu uvedená v receptu) a bylo to fajn. Ale myslím, že je úplně jedno, jakou dýni použijete (samozřejmě musí být jedlá!). Dýni jsem měla celkem maličkou (průměr cca 15-20 cm) a stačilo to úplně v pohodě, dřeně by ve finále měl být necelý hrnek (250ml).


_______________________________________________________________________________

Množství - jeden koláč
Speciální potřeby - dýně

Ingredience:
Těsto

  •  250g polohrubé mouky
  • špetka soli
  • nastrouhaná kůra z půlky citronu
  • 125g másla
  • 1 vejce
  • 2 polévkové lžíce třtinového cukru
Náplň
  • 1 menší dýně (ideálné Hokkaidó)
  • 2 vejce
  • 3 polévkové lžíce javorového sirupu
  • 2 polévkové lžíce medu
  • 2 polévkové lžíce Créme fraiche / zakysané smetany
  • šťáva z půlky citronu
  • skořice
  • různé oříšky
  • mnší balíček sušených meruňek
Postup:

 Dýni rozporcujeme, oloupáme a nakrájíme na kousky (pokud si chceme dýni ponechat vcelku, tak ji vydlabeme), semínka a "slizkou" část vyhodíme a používáme pouze dřeň. Dřeň dáme do kastrůlku, zalijeme vodou (ne moc, aby byla ponořená) a vaříme 20 minut. Po uvaření slijeme vodu, rozmačkáme (aby z toho vzniklo takové pyré) a necháme vychladnout. Když dáme dýni vařit, začneme připravovat těsto.

 Promícháme suché ingredience na těsto, přidáme máslo a vejce a ručně vypracujeme do spojení. Potom těsto ještě chvíli zpracováváme na pracovní ploše a pak dáme do chladu uležet.

 Počkáme, až nám vychladne dýňové pyré a pak ho ochutíme javorovým sirupem a medem. Přidáme trochu skořice, šťávu z půlky citronu a créme fraiche (nebo zakysanou smetanu). Do směsi přidáme 2 vejce a ruční metličkou se z toho snažíme vytvořit co nejhladší krém. (Tady se neděste, pokud vám to nepřipadá jako krém, ale spíš jako něco hodně tekutého, já to tak taky měla :)).

 Koláčovou formu vymažte máslem (nebo vyložte pečícím papírem), těsto rozválejte a vyložte jím formu. Trochu vytáhněte okraje a na pár místech těsto propíchejte vidličkou (upřímně - já na to zapomněla a nic se nestalo.. :D). Oříšky namelte nahrubo, sušené meruňky nakrájejte na menší kousky a vysypte to na těato. Následně tam vylijte náplň a šoupněte do předehřáté trouby. Pečte na 180° 40 minut.

Tipy na závěr:
 - koláč není moc sladký, takže buď si ho při konzumaci polijte javorovým sirupem (doporučuji!!) a nebo přidejte do náplně ještě nějakou tu lžíci třtinového cukru (spíš dvě :))
- pokud nemáte javorový sirup, prostě použijte jenom med
- oříšky se tam výborně hodí, bez nich si to celkem nedokážu představit, ale ty meruňky mi v tom moc nejely... takže pokud nejste vyloženě fanda sušených meruněk (nebo vyloženě sušeného ovoce), tak je klidně vynechte
- pro lepší, oříškovější chuť těsta doporučuji použít i celozrnnou mouku (150g polohrubé + 100g clozrnné)
 - pozor na kůru z citronu - pokud strouháte citron a nepoužíváte sušenou, nezapomeňte citron pořádně vydrhnout!!
- ořechy použijte podle své chuti - já jsem namíchala vlašské, lískové, pekanové a mandle, ale můžete použít jaké vás napadnou :)
_______________________________________________________________________________

 Doufám, že seberete odvahu s dýní experimentovat, protože je to skvělá zelenina. Úžasně barevná, naprosto typicky podzimní a má skvělé využití, používá se do sladkých pokrmů (např. tenhle koláč), ale i do slaných (taková dýňová polévka! hmm...!). Takže zkoušejte a užívejte si pravého podzimu!! :)



2 komentáře:

  1. Ten vypadá parádně! Hned bych ochutnala (nebo rovnou celý snědla?) :D Ty oříšky a meruňky na povrchu koláče musí být super :) A moc se mi líbí tvá vyřezaná dýně v pozadí na fotce :D

    OdpovědětVymazat
  2. Jů děkuju :) oříšky jsou tak skvělé, ale ty meruňky mi tam moc nesedly, ale někomu tam zas hrozně chutnaly, takže to záleží na člověku, jaké má chutě :)
    A díky za pochvalu dýně :) bohužel jsem ji mohla vyfotit jen z tohohle úhlu, je to focené až druhý den po vyřezání a nějak se mi zcvrkla a napůl rozpadla :D Ale hned po vyřezání byla krásná, dali jsme si do ní svíčku a svítili jsme si s ní u televize :D

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...